Content marketing. Hva er det og hvordan kan det hjelpe?

Content marketing. Hva er det og hvordan kan det hjelpe?

Hva er Content Marketing? Nytt ord, men gammel idé: Vi ser på dette med Content Marketing.

Dette er fra en artikkelserie i Sol.no om Content Marketing

Du har kanskje fått med deg at Sol.no har enkelte egne saker som er merket “Kommersielt innhold”. Dette er altså Content Marketing. Så hva er det?

Behagelig alternativ til annonser

Klikker du ofte på annonser? Mange vegrer seg for å gjøre det, og enkelte har også lagt inn programmer for å unngå reklamer som helhet. Da må mediehusene tenke nytt.

En måte å tenke nytt på, er å tenke gammelt. I stedet for kortfattede og av og til intetsigende reklamer, kan man lage artikler om temaet. Artiklene får folk interessert i temaet uten å være påtrengende. Om vi for eksempel skal skrive en innholdsmarkedsføringsartikkel (<- 30 bokstaver!) om en frisørkjede, kan vi skrive om hårmoter gjennom historien, jobber vi med en kaffeprodusent, kan vi ser på forskjellige lands kaffebønner og så videre.

Gammel, men god

Grunnen til at vi sier at dette er en gammel idé er at ideen minst er 120 år gammel. Traktorselskapet John Deere er blant de første som hadde stor suksess med det. Den største suksessen er nok likevel Michelinguiden, som opprinnelig skulle hjelpe bilister med å finne gode spise- og overnattingssteder og å ta vare på bilen sin. Michelin skulle selvfølgelig selge dekk, men lyktes godt med å få folk interessert i guiden og dermed assosiere den med dekkene.

Akkurat Michelinguiden er et godt eksempel også på å være fantasifull. Man trenger ikke skrive om det man selger for å skape interesse. Man trenger ikke engang skrive. Innholdsmarkedsføring kan være bildeserier på SnapChat eller Instagram, det kan være videoer eller det kan være tegneserier. Det viktigste er at det fortelles en historie eller opplyses om noe relevant.

Åpenhet fremfor alt

Så hvordan kjenner du igjen en artikkel skrevet som innholdsmarkedsføring? I Norge har vi ganske så strenge regler om merking av artikler som er sponset. Alle skal merkes med “Kommersielt innhold”, “Annonse”, “Reklame” eller andre klart definerende merker.

I SOL har vi valgt “Kommersielt innhold”, og alle bildene som legges opp på forsiden som lenker til en artikkel med innholdsmarkedsføring er markert med dette. I tillegg har de en grå ramme rundt seg. Også forsidebildet på artikkelen er merket “Kommersielt innhold”, og forfatteren er “Kommersielt innhold”. Dersom du fortsatt er i tvil om dette er en artikkel eller en annonse, er det vanlig at produktet blir nevnt i en kommersiell annonse. For eksempel kan en god uavhengig artikkel om den nye generasjonens frokostvaner trenger ikke å nevne navn på frokostblandinger eller pulverkaffe, mens innholdsmarkedsføringsartikkelen som oftest gjør det.

Kilde: Sol.no

 

Et lokalt eksempel fra Lofotkraft

Content Marketing kan også tas effektivt i bruk på andre deler enn webannonser. Vi har for Lofotkraft AS sammen med VisualDays.no levert innholdsmarkedsføring gjennom en rekke kundemagasiner på print og tilhørende web gjennom Lofotkrafta.no

 

Hopp rett ned til innholdet